×
En del av Stockholms stad

Creative Director

Kulturhuset Stadsteatern söker en Creative Director till Marknadsavdelningen

Kulturhuset Stadsteatern är en del av Stockholm stad och är ett hus för alla stockholmare, öppet alla dagar, unikt både ur ett nationellt och internationellt perspektiv. Huset rymmer en mångfald av kulturuttryck, såväl professionellt som eget skapande – ett hus där kultur utövas, tas in och prövas. Direktiven från Staden spänner över teater, dans, litteratur, bibliotek, konst/mode/design, musik, film och forum/debatt. Kulturhuset Stadsteatern omfattar ca 450 medarbetare och är därmed en av norra Europas största kulturinstitutioner.

Kulturhuset Stadsteatern söker en driven Creative Director som gillar utmaningar och vill vara med på Kulturhuset Stadsteaterns förändringsresa under 2019 då verksamheten flyttar ut till över tio olika platser runt om i Stockholm och öppnar igen 2020. Den vi söker ska leda det dagliga ordinarie arbetet med att skapa attraktiva kampanjer som säkerställer marknadsföringen och stärker varumärket. Utöver det ordinarie arbetet ingår även att driva förnyelsearbetet av vår grafiska identitet i all kommunikation och skapa en helhetsupplevelse för publiken och besökarna.

Arbetsbeskrivning

Vi söker dig som vill vara med och bygga upp Kulturhuset Stadsteaterns nya visuella identitet och tonalitet.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

•    Ansvara för visuell utveckling och säkerställa en hög kreativ nivå för Kulturhuset Stadsteaterns verksamheter.
•    Ansvara för det kreativa uttrycket i alla kanaler.
•    Ha ett helhetsansvar för den grafiska produktionen både digitalt och print för olika kanaler, samt för det fysiska rummet Kulturhuset Stadsteatern.
•    Arbeta operativt med kreativa processer och leda teamet som består av tre funktioner: grafisk formgivare, projektledare och bildredaktör/fotograf.
•    Samarbeta med interna funktioner såväl på marknadsavdelningen som med de konstnärliga ledarna.
•    Agera beställare mot externa leverantörer och upphandla tjänster.
•    Koordinera olika interna behov av print, foto, film, copy.
•    Rapportera till kommunikationschefen som också har övergripande personalansvar för gruppen.

Din profil

•    För att lyckas i rollen som Creative Director på Kulturhuset Stadsteatern krävs att du har arbetat minst fem år med liknande arbetsuppgifter samt även i arbetsledande funktion.
•    Viktigt är också att du har erfarenhet av att arbeta i en kreativ konstnärlig miljö med många idégivare.
•    Du har bred kunskap av att skapa helhetskoncept i olika kanaler och digitala upplevelser.
•    Du är uppdaterad på trender och influenser samt omvärldsbevakning inom digital utveckling, marknadsföring och design.
•    Du har förmåga att leda dig själv och andra, samt att bygga upp nätverk med externa parter.
•    Viktigt är också att du har en god social kompetens, att du är drivande och noggrann samt lösningsorienterad och välstrukturerad.
•    Du kommunicerar väl i tal och skrift på både svenska och engelska.
•    Du behärskar Adobe Creative Suite.
•    Du har en grundläggande utbildning inom visuell kommunikation.

Vi erbjuder

Vi erbjuder dig en unik möjlighet att vara med att utveckla och driva det visuella uttrycket mot ett nytt modernt Kulturhus Stadsteatern 2020. Målet är att uppnå en helhuskänsla i alla dess delar, även de som ligger i Vällingby och Skärholmen samt att göra Kulturhuset Stadsteaterns verksamhet tillgänglig för alla. Funktionen är placerad på marknadsavdelningen som består av ett ambitiöst team på cirka 20 personer verksamma inom marknadsföring, kommunikation, försäljning och press. För dig som motiveras av nya samarbeten och är kreativ kring utveckling och innovation är detta en chans att få arbeta i en inspirerande miljö. Under utflytten är vi placerade på Klarabergsgatan mitt i Stockholms city.

Kulturhuset Stadsteatern vill ta tillvara de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.

Tjänsten är en visstidsanställning på 18 månader.
Tillträde snarast.

INFORMATION OM TJÄNSTEN LÄMNAS AV

Chef varumärke och kommunikationsutveckling Ingela Roos ingela.roos@stadsteatern.stockholm.se

Fackliga företrädare:

Teaterförbundet, Urban Riismark, urban.riismark@stadsteatern.stockholm.se, tel: 073-973 03 47  

Akademikerföreningen, Petter Zerpe, petter.zerpe@stadsteatern.stockholm.se, tel: 072-316 05 08

Välkommen med din ansökan med personligt brev och CV senast den 20 januari 2019 till ansokan@stadsteatern.stockholm.se

När du skickar in din ansökan skriv "Creative Director" i ämnesraden.